Mijn Florijn

vrijdag, augustus 18, 2006

Waar gebruik ik beleggingsfondsen voor

Naar aanleiding van een comment van iemand over mijn post over smart bankieren even een stukje over beleggingsfondsen. Het comment suggereerde namelijk dat als je niks van beleggen afweet je maar in beleggingsfondsen moet beleggen. De achterliggende gedachte was waarschijnlijk dat je dan meer rendement kunt maken zonder meer kennis.

Ik vindt deze redenatie wel iets te makkelijk en daarmee ook gevaarlijk. Ook beleggen in beleggingsfondsen heeft een risico (en dat is groter dan sparen) en daar moet je bewust mee omgaan. Voor mij bestaan de twee naast elkaar en zijn iet elkaars vervanging. Maar ik wil iedereen aanmoedigen die wil beginnen met beleggen om dit met fondsen te doen.

Ik ben al jaren een belegger in fondsen (sinds m'n 18e) en dat ik hier er nog niet zoveel aandacht aan heb besteed is waarschijnlijk omdat het voor mij gewoon is. Voor mij gelden de volgende punten:
1. Beleggen in fondsen doe ik met een gedeelte van mijn kapitaal (zie post over behoefte piramide) , ik heb ook geld zitten in spaar rekeningen, deposito's en ik beleg direct in aandelen en natuurlijk is mijn huis een object waarin kapitaal wordt opgebouwd. Ik bekijk het totaal.
2. Fondsen zijn handig om te gebruiken om met kleine bedragen (50 eur per maand bijvoorbeeld) langzaam maar zeker een vermogen op te bouwen. Ik leg dus standaard in, in een goed gespreid wereldwijd (aandelen) fonds (Robeco of Fortis OBAM) zodat ik ook middel met de aankopen en zo nog meer mijn risico verminder.
3. Termijn van deze belegging is langer (groter dan 3 jaar) . Ik gebruik het dus zeker voor de opbouw van een kapitaal voor als mijn zoon over een jaar of 16 gaat studeren.
4. Fonds beleggen hoeft minder tijd te bedragen dan direct beleggen (al is dat geheel afhankelijk hoe je direct belegd), maar ik gebruik Morningstar en mijn gezond verstand ook om mijn fondsen portefeuille eens in de zoveel tijd te herschikken.
5. Beredeneer wanneer ik geld ga onttrekken uit mijn portefeuille zodat dat niet ad hoc en afhankelijk is van dat moment van de beurs.

4 Comments:

  • Ik merk dat je een doordachte strategie hebt en de nodige tools (morningstar) gebruikt. Het is geen slechte strategie. Gebruik je vooral actieve fondsen of beleg je ook in indexfondsen (trackers)?

    Mijn ervaring als professional in de fondsenindustrie leert me dat je best een basis van indexfondsen (trackers) op de beurs koopt en dit aanvult met een beperkt aantal actieve outperformers.

    Je hebt waarschijnlijk al gehoord dat maar een 30% slaagt om de index te kloppen en gezien de beheerskosten is dit niet onlogisch. Vermijd vooral de 'herverpakte' huisfondsen van de grootbanken. Goeie beheerders als Carmignac, Capital@Work, Fidelity ... slagen er dikwijls in hun geld waard te zijn. De anderen jammer genoeg niet.

    Bij de goedkope (+- 0.4% beheerskost) trackers kan je dan zelf de samentstelling maken. Een Nederlandse/Europse aangevuld met wat uit de Emerging Markets misschien. Kijk bijvoorbeeld eens op http://www.ishares.net

    Veel succes met de beleggingen in ieder geval

    By Anonymous Anoniem, at 9:55 p.m.  

  • Ik vind jouw benadering zeker zinnig. Vooral als je met een bepaalde termijn en een bepaald doel in gedachte belegt.
    Zelf verdeel ik mijn geld ook over sparen, beleggingsfondsen, aandelen en derivaten. Beleggingsfondsen gebruik ik als ik ergens onvoldoende mogelijkheden heb het zelf (goed) te doen, bijv. obligatiefondsen (een goede obligatieportefeuille opbouwen is erg moeilijk), aandelen wereldwijd en bepaalde themafondsen.
    Zo'n 30% van mijn geld beheer ik actief. Dat houdt het leuk.

    By Anonymous Anoniem, at 9:56 p.m.  

  • @TimN

    Inderdaad zijn trackers ook een goed alternatief en opzich zeer goedkope fondsen als je kijkt naar beheer kosten. Heb het zelf nog niet gedaan, maar zal zeker ook hierin kijken. Nadeel van trackers (ishares) is dat het aandelen zijn die je per aandeel moet kopen. Dit betekent dat je niet een vast (klein) bedrag kunt inleggen (en fracties kunt kopen). Ook zij n bij zeer kleine bedragen (1 share per keer) de transactie kosten relatief hoog.

    @LucSch

    Klopt het was een reden die ik was vergeten, natuurlijk gebruik ik fondsen om te beleggen op plaatsen die moeilijk zijn (emerging markets bijv.) of in zaken waar ik minder verstand van heb (of wil hebben, obligaties).

    By Blogger florijn, at 9:56 p.m.  

  • Helemaal mee eens. Met een gedeelte van je beleggingen periodiek instappen in beleggingsfondsen is volgens mij op langere termijn een stevige basis voor een beleggingsportefeuille.

    Groeten,
    Pat

    http://beleggingsstrategie.blogspot.com/

    By Anonymous Anoniem, at 1:27 p.m.  

Een reactie posten

<< Home