Mijn Florijn

maandag, juni 26, 2006

Studieplan ABN Amro,waar doen ze het van

Zoals eerder te lezen heb ik over het algemeen moeite met samengestelde produkten en probeer ik te kijken of de onderdelen niet beter apart zijn. Nu zag ik een aanbieding van een Studieplan van ABN Amro en met een eerder onderzoek van de consumenten bond in het achterhoofd ben ik de cijfers gaan bekijken.

Ik zet standaard een bedrag opzij voor mijn zoon's studie en dat wordt belegd (voor een gedeelte) in fondsen aangezien de beleggingshorizon 18+ is. Dus daar hoef ik het produkt niet voor aan te schaffen. Ook voor fiscale reden hoef ik het niet te doen. Maar het studie plan bevat ook een levensverzekering. Of te wel als ik kom te overlijden gaat de premie betaling door en
heb je aan het eind van de rit toch je gespaarde bedrag.

Dat heb ik in mijn huidige constructie niet,en het risico is het grootst aan het begin van de 18 jaar. Mijn huidige constructie levert bij een inleg van 75 eur per maand en een rendement van 3% ongeveer 17.000 eur op na 15 jaar. ABN Amro rekent voor met een defensieve belegging (rendement 4%) en een inleg van 75 eur per maand moet ik na 15 jaar meer dan 15.500 eur hebben. Ze geven aan dat de premie voor het overlijdensrisico 0.333% is dus dat is 12x75x0,333% dat is +/- 3 eur per jaar ... wouw. Een snelle kijk bij Ohra en een overlijdensrisico verzekering voor 15.000 eur is al snel meer dan 70 eur per jaar aan premie (1072 eur voor 15 jaar). Nu betekent dat dit los staat van het opgebouwde kapitaal en dus niet helemaal overeen komt (Ohra moet mij na 14 jaar en 11 maanden nog steeds 15.000 eur uitkeren, ABN Amro slechts 75 eur). Maar een verzekering bij FBTO die daar wel rekening mee houdt is nog duurder (meer dan 100 eur per jaar en dus onvoordeliger met minder gunstige voorwaarden). Wat een verschil en zo onverwacht.

Waar zit het addertje ... anders tekening ik morgen :-) ... zit het verschil in de rendements berekening (mijn berekening zegt dat ik hoger moet uitkomen bij een lager rendements percentage). Een gedeelte daarvan klopt zeker want je betaald een beheer vergoeding over het opgebouwde kapitaal (o,o25% per maand). Nu ben ik niet zo goed in maand en jaar bedragen maar volgens mij is dat 3% per jaar en dat is fors.

Conclusie eigen constructie levert 16.000 eur op en die van ABN Amro 15.500 (ijs en rendement weder diende :-)).. o ja ik heb zoals iedereen de kleine lettertjes niet gelezen....

2 Comments:

  • Ik heb ook eens gerekend aan het Toekomstplan (het Studieplan valt onder dezelfde voorwaarden)

    Ik heb de voorwaarden wel gelezen. Ik ben uitgegaan van een inleg van 100 euro per maand. De premie OVR komt dan op 4 euro per maand, ontrokken aan het belegde vermogen. Voor inleg worden er standaard 0.5 % aankoopkosten in rekening gebracht. Verder op het einde van iedere maand trek ik premie OVR en de beheersvergoeding van 0,025 % van het belegde vermogen af. Bij een rekenrendement van 6 % kom ik na 10 jaar uit op 15.339. Op de site van ABN AMRO kom ik slechts uit op 13.930, een verschil van 1409 euro. Okay, bij uitkering gaan er nog 0.5 % verkoopkosten vanaf, maar het verschil is nog steeds groot.

    Ik vermoed dat de berekening van een eerder Toekomstplan is met andere voorwaarden.

    By Anonymous Anoniem, at 12:08 p.m.  

  • @Sander

    Bedankt voor je commentaar en berekening, Ik ben zelf niet zo goed in rekenen en ben dus blij dat jij ook op een verschil uitkomt.

    Mijn redenatie is dat de OVR wel erg goedkoop is t.o.v. van een OVR die je los afsluit en mijn vermoeden is dat dit ergens anders in het produkt gefinancieert wordt

    By Blogger florijn, at 12:08 p.m.  

Een reactie posten

<< Home