Mijn Florijn

woensdag, juli 05, 2006

Blij met Stork op de beurs (of toch niet)

Het geduld heeft me ingehaald (zie vorige post) en door de sterke daling van het aandeel en een nog openstaande limiet order ben ik nu een trotse bezitter van het aandeel Stork.

Wilde het aandeel in portefeuille nemen aangezien ik het een bedrijf is dat ik jaren ken en volg (mijn vader heeft er jaren gewerkt) en voor de spreiding en lange termijn visie in mijn portefeuille dit een interessante belegging vindt. De argumentatie die soms wordt gegeven dat de samenstelling van hun activiteiten niet samenhangend zou zijn vindt ik juist een plus. De markten waar in ze zich bevinden worden gekenmerkt door afhankelijkheid van orders die zo groot zijn dat ze het bestaan (of de werkgelegenheid) bij de bedrijven binnen Stork beinvloeden (wel een order is werk voor jaren, geen order is ontslag, sanering of erger). Een niet zo samenhangende portfolio van bedrijven(al is het de vraag wat niet samenhangend is) is dan juist goed om het bovenstaande risico te spreiden en een overlevings kans op langere termijn te geven.

Het negatieve scenario van Jacques Potuijt op IEX over te missen orders bij Airbus (toe leverancier van de A380) en jsf (wat als Nederland niet meedoet) onderstrepen mijn bovenstaande stelling (beide voorbeelden gaan over aerospace en niet de andere onderdelen). Maar laten ook zien dat er een risico is op korte termijn dat het aandeel nog verder daalt.

De aanleiding dat het in mijn portefeuille kwam was de daling die werd veroorzaakt door het feit dat Stork op de beurs blijft en niet wordt overgenomen door Private-equity funds en van de beurs wordt gehaald om gesplitst te worden. De daling was dus de premie die de beleggers verwachten (al zijn er vandaag bij een dalende beurs genoeg mensen die weer instappen, wellicht de inkopers van de eerder genoemde funds) bij deze 'overname'. Ik ben dus blij dat ik nog steeds kan beleggen in dit mooie bedrijf. Maar ik zie nog een risico voor de korte termijn. De aanstichters Centaurus Capital en Pauslon & Co hebben nu nog 20% in handen. Als het werkelijk zo is dat ze niet voor elkaar krijgen om Stork van de beurs te krijgen, zullen ze waarschijnlijk hun winst willen cashen en hun aandelen op de markt brengen.... standaard economie zegt dan dat de prijs moet dalen.

Wellicht toch verstandig (op korte termijn) uit te stappen (als ik break even speel) en af te wachten totdat het mooie bedrijf in rustiger vaarwater is ...