Mijn Florijn

zondag, augustus 13, 2006

Termijn deposito weer normaal

Was het zo dat de afgelopen jaren instellingen nog wel eens wilde stunten met internetspaarrekeningen. Maar die tijd ligt alweer ver achter ons. Ok, je kunt nog steeds met wat zoeken en onder voorwaarden nog wel een half tot 1% procent extra krijgen, maar veel is het nog steeds niet. De internetspaarrekening van de postbank gaat voor 2,5 %, dat is niet eens genoeg om inflatie en (bij wat meer vermogen) de inkomsten belasting uit box 3 te compenseren.
Eerlijk is eerlijk de Turkse banken zijn volgens sparen.pagina.nl of independer wel wat hoger en daar kun je richting de 3% komen.

Wat me het meest verbaasde de afgelopen jaren is dat het bij de termijn deposito nog erger gesteld was. Omdat je geld voor een langere periode verstrekt zou je vergoeding hoger moeten zijn. Dit is normale economische les. Maar verbaasd keek ik naar de rente vergoedingen die vaak gelijk of lager waren dan de internet broertjes.

Maar hogere rente zit in de lucht (zie ook een eerdere post) De grootbanken lopen nog niet warm maar de prijsvechters roeren zich al. Een blik bij de top vijf van deposito's van sparen.pagina.nl geeft aan dat bij een 3 jarig deposito al 4% (akbank) wordt geboden.

Klinkt aantrekkelijk, al gauw een procent meer. Ondanks dat ik verwacht dat de rente nog wel zal stijgen, denk ik dat 3 jaar geld op m'n internet spaarrekening (bonus of niet) voorlopig nog niet aan de 4% kan komen en zelfs als dat gebeurt de komende 3 jaar moet er eerst nog een achterstand goed worden gemaakt voor ik minder vang door een deposito te nemen.
Ik ga maar eens kijken wat de voorwaarden zijn.