Mijn Florijn

maandag, augustus 07, 2006

Getronics is verbrande turf

Zoals mijn oma altijd al zei: As is verbrande turf... het is altijd makkelijk achteraf de waarheid te weten, maar wat heb je er aan als de turf al verbrand is. Toch is het goed voor mijn strategie om het een en ander te evalueren. Zoals beschreven heb ik bij iedere positie die ik heb een ondergrens en een bovengrens ingesteld. Deze grenzen worden bewaakt door Alex en tot nu toe laat ik het fonds verkopen wanneer de grens is bereikt (cut your losses or get your profit). Bij Stork was dit een beetje een sneu verhaal. De strategie werkte maar het verkoop moment was echt op de bodem en zitten blijven was dus beter achteraf. Niet dat je dit kunt weten, maar het sterkte m'n strategie niet.
Naar aanleiding van die ervaring ben ik ook maar eens gaan kijken of ik met behulp van opties niet het verkoop moment iets kan uitstellen en toch die grens kan hand haven.

Ondertussen had ik ook een positie genomen in Getronics en dat fonds hinkte al een tijd je tegen mijn ondergrens aan. Dus opzoek naar een put optie. Echter ik was wat te zuinig en wilde mijn aanschaf voor 5 cent goedkoper dan de markt en dat wilde niet lukken, de order bleef liggen.

Toen kwam de afstraffing van Getronics (een week geleden) en de bewaking van de ondergrens werkte prima, stukken zijn verkocht met verlies maar tegen een prijs (7,45) waar ik ze voorlopig niet voor verkopen kan. Maar wat had ik graag die optie serie gehad, dat had het verlies meer dan goed gemaakt. Maar ja, 'as is verbrande turf'.

Moraal van dit verhaal, ja de strategie is goed om grote miskopen te voorkomen en de rotte appels vroegtijdig uit de portefeuille te hebben. Om de pijn te verzachten is de aankoop van put opties een manier (maar dit kost ook geld), maar de timing is van belang. Nu zal ik niet voor ieder fonds dat ik heb een put optie kopen, maar de meer risico volle waarschijnlijk wel. Ik kan voor het fonds zelf een lagere grens stellen en gewoon behouden als het niet erg ruig gaat en hoef dus minder in m'n portefeuille te handelen.

CSM is het fonds waar ik die strategie mee wil uitproberen, natuurlijk hoop ik dat het fonds zal stijgen (iets wat ook de meeste analisten verwachten ...) maar iets in me is ook nieuwsgierig en benieuwd naar een daling.

Tenslotte moet ik ook nog kijken naar de kosten van de optie zelf, wanneer moet ik 'm verkopen als we dichter tegen expiratie aanlopen.