Mijn Florijn

maandag, juli 24, 2006

Strategie volgen kost moeite

Ik heb de volgende strategie de fondsen in mijn portfolio zitten er voor de lange termijn en normaal reviewen we dat 1x per jaar. En volgens de wijsheid zo min mogelijk handelen.

Verder om missers teveel te laten lopen heb ik na aankoop een limiet gezet op het verlies (x%) en een limiet op de winst (y%) om zeker te zijn dat de rotte eieren er vroegtijdig uitvallen en ik kan profiteren van incidentele grote stijgingen. Natuurlijk kan ik deze strategie doen zonder te handelen in de fondsen zelf en opties te kopen. Maar dat is voor later...

Nu ben ik geen top analist (zelfs niet een analist) dus welk fonds mijn strategie helpt en welke niet is soms een beetje een gok.

Ik ben met goede moed net begonnen maar struikelde over een van mijn eerste aankopen. Ik had Stork op mijn vizier (zie eerdere post) en kwam door de val van de koers in bezit van de aandelen. Mijn analyse van het nieuws feit was dat dit eigenlijk niet verstandig was en ik verwachte dat het aandeel nog meer zou dalen. Het duurde even maar het aandeel ging toch meer naar beneden dan naar boven en bereikte mijn gestelde ondergrens van x%. Dus met verlies verkocht. Niet dat de koers, tot vandaag, weer omhoog is gespoten maar onder de door mij gestelde grens is hij niet veel meer geweest. Mijn grens was dus de bodem. Het kost me wat moeite om m'n strategie meteen te geloven omdat ik met een verlies begin.

Wellicht nog wat tunen aan mijn x en m'n y of toch posities afdekken met put opties... wordt vervolgd.