Mijn Florijn

maandag, juli 17, 2006

Is lange termijn gelijk aan niet handelen?

Na veel gelezen te hebben over beleggingsfondsen en met name de (verborgen) kosten is het duidelijk dat kosten een belangrijk onderdeel zijn van je rendement.
Dus hoe bespaar ik op de kosten, een ding is om minder te handelen. Buffet is daar ook een groot voorstander van volgens mij. Grondige analyse en dan .. laat maar groeien.

Nu las ik een paar dagen geleden in de Volkskrant een artikel dat de omloopsnelheid van de portfolio van de twee grootste pensioenfondsen (ABP en PGGM) tegen alle gewoontes in aan het oplopen is. De strekking van het artikel is dat met de mond lange termijn wordt beleden, maar in de praktijk veel wordt gehandeld (en men is daar ook nog niet uit of men daar blij mee is).

Feit is dat de beurs aardig kan stuiteren en timing (ook voor de lange termijn) belangrijker is geworden. En als je een rendement hebt gemaakt dat hoog is, is liquideren van die positie wel de enige manier om dat rendement ten gelde te maken (die ene vogel in de hand).

De omloopsnelheid van de bovengenoemde fondsen ligt op iets meer dan een jaar, maar ja dat zijn ook wel erg grote portfolios, maar het is een goed idee om limieten van te voren te stellen (uit stappen bij een rendement of verlies van x%) en een herorientering in te stellen na een jaar als een fonds niet beweegt (en geen dividend oplevert).

Nu kijken of ik me houdt aan m'n eigen strategie