Mijn Florijn

zaterdag, juni 24, 2006

Economische geschiedenis les

Ik las vandaag een aardig artikel in de Volkskrant van oud Robeco-man en hoog leraar Jaap Duijn. Nu zijn mijn economie lessen begonnen met stukjes van Duijn in het robeco blad ' Safe' en heb ik ook een voorliefde voor geschiedenis, dus dit was een artikel wat ik niet wilde missen.

In het kort komt zijn artikel (en later dit jaar te verschijnen boek) er op neer dat de huidige economische malaise te vergelijken is met de 18e eeuw, de eeuw na de ' gouden eeuw'. De 18e eeuw kenmerkte zich door weinig ondernemerschap en behoud. Volgens Duijn zou daar nu ook sprake van zijn. Nou moet je altijd opletten met het door trekken van geschiedenis maar het is wel een aardig verhaal.

Wat volgens mij wel klopt is dat we de tijd van de vermogens genieters krijgen in plaats van de vermogens bouwers. De generatie babyboomers gaat of is nu met pensioen en wil gaan genieten van haar opgebouwde vermogen. Een aardig artikel op
Morningstar
doelt hier ook al op, met name dat financiele adviseurs nu een ommezwaai moeten maken tussen advies van vermogens opbouw naar vermogens efficient gebruik.

Nu ben ik veel jonger en nog lang niet toe aan vermogens gebruik, maar nog volop in vermogens opbouw. Wat doe ik dan met wat Jaap Duijn verteld. Wel beleggen in financiele instellingen want die spinnen goed garen bij een 18e eeuw. En voor ondernemende fondsen kijken we buiten Nederland, bijvoorbeeld naar landen waar jonge mensen naar toe willen, of die ondernemers die zich richten op pensionados (na voorbeeld van de thema beleggers van .
Ohra
)