Mijn Florijn

vrijdag, juni 16, 2006

beredeneer .. wanneer

Natuurlijk wordt het door Alex makkelijk gemaakt om een rekening te openen en te gaan handelen. Maar ik wil een portefeuille opbouwen voor langere termijn. Hoe begin je dan, welk fonds eerst, wanneer kopen en wanneer niet. De afgelopen dagen heeft de beurs een deuk opgelopen. Dat is alleen maar fijn want dat betekent dat de meeste fondsen aantrekkelijk zijn.

Ben je een koopjes jager als je de fondsen gaat kopen die het meest hebben verloren... lijkt me niet verstandig want d'r moet een reden zijn dat ze zo fors zijn gedaald.

Een beetje strategie is wel handig. Ik had een 1 jaar geleden (augustus vorig jaar) een watchlist opgesteld met mogelijke kandidaten voor mijn portfolio. Een beetje naar spreiding gekeken etc. Een idee was om Randstad te kopen met de aantrekkende arbeidsmarkt. Bedrijven investeren vaak eerst in mensen die ze ook snel weer kwijt kunnen en op korte termijn voor over te gaan naar lange termijn contracten. Uitzendbureaus doen het vaak goed aan bij een veranderende arbeidsmarkt .

M'n watchlist geeft aan dat Randstad 280% hoger staat... dus de theorie was goed, maar of ze nog veel verder stijgen... Alternatieven Vedior, niet zulke hoge getallen maar wel gelijke trend.
Ben ik te laat, en moet ik een andere analyse volgen.

Hoe zit het dan met de automatiseerders, ook daar begint weer krapte in de arbeidsmarkt te komen en kunnen zij daar van profiteren.
Mijn watchlist zegt dat LogicaCMG negatief scoort t.o.v. vorig jaar wellicht moet voor hen de trend nog beginnen en is dit het moment om in te stappen in deze dienstverleners