Mijn Florijn

vrijdag, oktober 27, 2006

Trailing-stop, stopt niet waar ik wil

Zoals mag blijken uit eerder posts ben ik nog een beetje aan het zoeken hoe ik mijn strategie het beste kan uitvoeren. Ik had ondertussen een aardige winst gemaakt (hoger dan mijn x%) op mijn aandelen BAM en tot nu toe zet ik dan een limiet order in om mijn winst veilig te stellen.
Echter ik ben ook opzoek om het aantal transacties niet te hoog te laten zijn. Dus na wat lezen besloten om een trailing stop conditionele order te gebruiken van Alex. Het idee van zo'n order is dat er een stop-prijs wordt bepaald die mee schuift naar boven als de koers stijgt en een bodem is wanneer de koers daalt. Nu hoefde het aandeel voor mij niet snel verkocht worden dus een marge ingesteld van ongeveer 1 eur. Daarmee kunnen kleine koers dalingen opgevangen worden en bij continue daling wordt er toch verkocht. Helaas bij het opgeven van deze conditionele order heb ik een probleem. Ik kan 'm bestens opgeven (maar daar ben ik nooit zo'n fan van) of met een limiet. Maar die limiet moet ik wel invullen. Ik zou graag de stop-prijs als limiet invullen, maar dat gaat niet. Dus toch maar bestens ingevuld.... had ik dat maar niet gedaan, de koers ging twee dagen achter elkaar naar beneden en duikelde onder m'n stop prijs. Vervolgens ging de bestens order op het meest slechte moment (lees de laagste koers van die dag) naar de markt en werd op nog eens 50 cent onder mijn stop-prijs afgehandeld. Weg mijn mooie winst.

Ik zag dat Binck nu ook trailing-stops heeft ingevoerd ... geen idee hoe het daar gaat