Mijn Florijn

dinsdag, oktober 31, 2006

Beleggers betalen te veel volgens de politiek

Na een onderzoek van de AFM en uitspraken van Zalm ( NRC). Wordt er eindelijk gekeken naar de fiscaal gedreven producten als koopsom polissen en beleggingshypotheken. Ik heb in een eerder post me al eens verbaasd over de kosten die worden berekend bij koopsom polissen. In eerste instantie werd me het al niet duidelijk waarom je over een polis spreekt, aangezien ik niks anders doe dan beleggen in fondsen dat ik ook met een gewone rekening. Maar er bleek een monopoly dus vandaar.

Je krijgt zelf niks extra door het feit dat je afspreekt de fondsen voor een lange periode te behouden. Maar goed door de constructie kan ik iets aftrekken van de belasting en heb ik zo een voordeel. Maar als je goed kijkt naar de voorwaarden van die polissen is dat voordeel snel weg. Je betaalt namelijk minimaal 3x ten eerste is er vaak een afsluit premie of administratieve kosten, vreemd want die heb ik niet als ik een gewone belleggersgiro open maar ok, het is een polis. Vervolgens rekenen veel verzekeraars beheer kosten... pardon wat wordt er beheerd ik beleg in een beleggingsfonds... precies ja dat is nummer 3 want een beleggingsfonds berekent zelf ook nog een fee of beheer kosten. Kortom ik mag minder en ik betaal 2x meer kosten dan gewoon zelf beleggen. Die kosten gaan van mijn inleg af en bij die beheer kosten komen ze ook nog eens iedere maand terug. Bij een verkeerde timing en een fonds dat veel waarde verliest in de begin van de polis periode maak je die schade nooit meer goed. Er zijn ook aanbieders die het iets minder gortig maken. Ook de keuze in fondsen is vaak beperkt tot eigen huisfondsen

Nu heb ik geen beleggingshypotheek maar daar wordt dezelfde soort constructie opgezet en vaak moet je ook nog verplicht een levensverzekering afsluiten wat het nog duurder maakt en je nog minder rendement oplevert want de kosten daarvoor gaan ook van je inleg af. Ik heb dus een zo standaard mogelijke hypotheek met een zo groot mogelijk deel aflossingsvrij. Helaas is helemaal aflossingsvrij en zonder levensverzekering vaak niet mogelijk. Ik beleg zelf de aflossing van het aflossing vrije gedeelte. Duidelijker meer keuze vrijheid en minder kosten.

Dus de keuze heb je wel, maar hij wordt je nooit aangeraden. Nu wil de politiek de niet geintresseerde burger helpen, maar hoe zit dat met al die mensen die al zo'n veel te dure polis hebben?