Mijn Florijn

donderdag, april 20, 2006

Aegon rendementsplan, zegeltjes plakken

Ik kreeg gisteren een folder toe gestuurd van spaarbeleg (aegon) voor een ‘rendement plan’. Nu ben ik van nature kritisch voor constructies en kijk dan graag of ik het zelfde zou kunnen tegen minder kosten of meer vrijheid.

Het plan wordt aangekondigd als een soort automatisch sparen, maar dan in de vorm van beleggen. je gaat een contract periode van minimaal 10 jaar aan en legt iedere maand een bedrag in, dat wordt belegd in een beleggingsfonds van Aegon. Optioneel kun je een inleg garantie afsluiten.

Wat kunnen plus punten zijn:
1. Net als alle andere Nederlandse zegeltjes plakkers, is het aangaan van zo’n contract een mooie stok achter de deur om te sparen/beleggen je zit er immers minimaal 10 jaar aan vast, dus doe je het ook en zeg je het niet alleen.
2. de inleg kan al vanaf 25 eur en dit is een laag bedrag en dus net als de zegeltjes plakken kan je dus ongemerkt van je uitgaven sparen
3. Een bescherming constructie is mogelijk wat een extra zekerheid kan bieden voor de kleine spaarder.

Punt 1 kan ik ook realiseren door mijn bank de opdracht te geven een bedrag automatisch te beleggen. het voordeel hiervan is dat ik dan ook kan switchen of stoppen op ieder moment. Maar dan heb je niet de stok achter de deur, dus wel gewoon volhouden.

Nog een tip, als de mogelijkheid daar is om een dag van de maand te kiezen, kies dan niet begin of eind van de maand, want dat doet iedereen en zijn de koersen relatief hoog.

Punt 2 is wat moeilijker want als je automatisch wil beleggen is de minimale inleg vaak hoger 50 of 100 eur. Maar je zou er voor kunnen kiezen om de bank opdracht te geven 1 maal per kwartaal te beleggen en per maand te sparen op een spaar rekening.

Punt 3, tja is het wel een voordeel… de looptijd is vrij lang 10 jaar en dus is de kans redelijk groot dat je break even draait. Bovendien mag je zelfs wat verlies draaien als dat maar lager is dan de kosten (plus interest als je deze kosten op een spaarrekening zet) van je ‘verzekering’ om op het zelfde uit te komen. Dat is een ander aandachtspunt er wordt niks over deze kosten gezegd (is het eenmalig of per maand en hoeveel).

Nee het moge duidelijk zijn ik houd niet zo van dit soort constructies, maar heb ook de discipline om structureel te beleggen (ook als het een aantal jaren slechter gaat).

Wat me ook opviel in de brochure was dat er gezegd werd dat je geen inkomsten belasting moest betalen?
Ik moet even in detail zoeken, maar dit is volgens mij een sterk suggestieve beschrijving, volgens mij is het geen koopsom voor je pensioen (maar ik kan me vergissen). Ik betaal ook geen belasting als ik het geld gewoon zelf in fondsen stop of op een spaarrekening zet. Natuurlijk telt dat mee bij je totale vermogen, maar dit produkt volgens mij ook.