Mijn Florijn

maandag, april 10, 2006

Funds of funds, kosten van kosten ...

Onlangs kreeg ik een aanbieding voor deelname in een funds of funds (Fortis). Naast het feit dat het om een aanzienlijk bedrag ging (inleg 10.000 minimaal) vond ik de info zeer beperkt.

Het idee is dat je in een fonds belegd wat vervolgens de beste fonds beleggers inschakelt om te beleggen. Ik zoek niet het beste beleggingsfonds maar de bank voor mij. Ten tweede (en dit is kan interessant zijn) wordt door de bank mijn profiel bijgehouden.

Het eerste onderdeel is aardig als je niet thuis bent in het woud van beleggingsfondsen dat er nu is, maar er is wel een redelijke ader onder het gras, ik betaal namelijk dubbel kosten. Aan het fund of funds, maar ook indirect aan de onderliggende beleggingsfondsen. Dit gaat natuurlijk ten koste van mijn resultaat. Een beetje browsen op de site van Morningstar kan me al heel wat info verschaffen waarbij ik het werk van de bank ook zelf kan doen zonder de kosten te maken. Zelfs als ik minder presteert in het uitpikken van de juiste kandidaten heb ik nog de marge van deze kosten om dit op te vangen (met 1 % kosten besparen, kan ik dus 0,99% minder resultaat boeken en nog steeds meer verdienen).

Mijn tweede commentaar is dat er geen enkele beschrijving of richtlijnen worden beschreven hoe de selectie plaats vindt laat staan, hoe dat aan mij wordt gemeld. kortom een zwaar min punt voor deze documentatie.

Wat wel interessant kan zijn is het feit dat mijn asset allocatie constant blijft. Een goed artikel op Morningstar geeft aan dat als je niks doet met je portfolio en bijvoorbeeld aandelen groeien sterker dan obligaties op de markt, je asset allocatie ook verandert. Kortom je zou dan ‘aandelen’ moeten verkopen en of ‘obligaties’ moeten bijkopen om je profiel te handhaven. Bij een Fund of funds doet de fund manager dit voor je. Kortom je hoeft minder vaak je portfolio te reviewen.

Ik vindt het zelf zoeken en uitproberen te leuk om dit over te dragen, maar als je het de kosten waard vindt, wellicht een idee.