Mijn Florijn

vrijdag, november 25, 2005

levensloop finale ...

Tot nu toe heb ik nog niet veel redenen gezien waarom ik een levensloop rekening zou openen en niet gewoon zou doorgaan met spaarloon.

Spaarloon heeft als pre dat het fiscaal voordelig, korte termijn en geheel vrij om te gebruiken.

Levensloop heeft een licht fiscaal voordeel en kan om grotere bedragen gaan. Groot nadeel is dat je niet zeker weet of je het mag gebruiken. Voor mij is dit minder van belang want ik ga het waarschijnlijk voor ouderschapsverlof gebruiken en dat is wettelijk beschermd (voor nu in iedergeval).
Ander minpunt is dat als je spaart en je werkeloos wordt, je tegoed waarschijnlijk wordt uitgekeerd en je dus eerst mag genieten van je eigen gespaarde centen. Als ik niet spaar ben je volledig aangewezen op de sociale voorzieningen, dus als je zuinig bent mag je zelf je eigen appel opeten… heb je ‘m al opgegeten dan krijg je een appel van de maatschappij. Ik weet niet zeker of deze redenering opgaat maar het is een denkbeeldig scenario, vooral omdat de regering wil dat zoveel mogelijk mensen werken en lang doorwerken.

Maar er is voor mij een doorslaggevende reden om het wel te gaan gebruiken. Mijn werkgever betaalde mijn pensioen en bij de afschaffing van het prepensioen wordt dat nu als loon uitgekeerd en dus ongunstig, want ik betaal er nu al belasting over. Bovendien wordt het nu opgebouwde prepensioen waarschijnlijk ook uitbetaald, wat me weliswaar komend jaar een extra tje geeft maar die wordt ook tegen het hoogste tarief belast, bovendien heb ik het niet direct nodig, waardoor het m’n vermogen laat groeien dat ook weer belast is…

kortom ondanks onduidelijkheden stap ik toch in de levensloop regeling en laat mijn prepensioen premie er in storten