Mijn Florijn

woensdag, april 19, 2006

Asset verdeling in het groot

Na mijn vorige post ben ik nog eens gaan kijken naar m’n eigen asset verdeling. Hoe bepaal ik die nu als mijn assets niet in 1 systeem of opgave zitten.

De verdeling wordt voornamelijk gedaan om de risico’s af te dekken, door spreiding over deze categorie�n

Ik kan natuurlijk kijken naar wat mijn bank of broker me verteld over mijn rekening, maar hier heb ik probleem 1 al te pakken, ik heb meer dan 1 rekening met beleggings produkten. Kortom die invul lijstjes en profielen die ze voor je maken hebben maar een zeer beperkte waarheid. hoe meer rekeningen hoe beperkter de waarheid.

Zo heb ik in het verleden fondsen gekocht bij verschillende aanbieders en heb ik bijvoorbeeld ook koopsom polissen met beleggingsproducten. Dus moet ik die rekeningen op een hoop gooien.

Nu is dat bijvoorbeeld mogelijk voor beleggingsfondsen met een portfolio die je kunt aanmaken op morningstar. Zo gezegd zo gedaan en mijn profiel met aandelen is wel wat aan de hoge kant…
maar is dat wel zo. Als ik naar mijn belasting aangifte kijk is m’n vermogen wel wat groter dan alleen die fondsen die ik heb en moet ik eigenlijk ook kijken naar al die spaar-rekeningen die ik hier en daar heb. Dan lijkt de balans ineens compleet omgeslagen (zie ook behoefte Pyramide). Als ik bovendien mee reken dat ik in een gekocht huis woon, ben ik (weliswaar met geleend geld, …) ook aan het beleggen in onroerend goed en niet zo’n klein beetje ook.

Tenslotte wordt er voor mij ook belegd door mijn pensioenfonds, nog verder weg maar wel degelijk een vermogen dat wordt opgebouwd (wel heel strikt in wat er met dat vermogen wordt gedaan).

Dus wat is wijsheid … in ieder geval heb ik meer zekerheden dan mijn profiel van die ene rekening doet vermoeden en kan ik dus best een wat risico voller beleggen als ik dat wil en als ik naar het totale plaatje kijk.