Mijn Florijn

maandag, maart 28, 2011

Dollar winst of Euro verlies

Ooit was ik van plan om over te stappen van Alex naar Todays vanwege de kosten van Alex (met name de dividend provisie en bewaarloon hakte er behoorlijk in bij een lange termijn portefeuille). Nu is dat voor een gedeelte gedaan maar niet alles is over dus zit ik met het feit dat ik online een schaduw portefeuille bijhoud om het overzicht te houden.

Dat deed ik altijd keurig bij IEX, maar ook hier heb ik een probleem, ik ben tegenwoordig een internationale belegger dus kan ik niet al mijn posities kwijt bij IEX. Dus ik heb ook een lijstje bij Yahoo (helaas kan ik daar ook niet alles kwijt als het gaat om opties). Kortom als iemand me op weg kan helpen naar een site of systeem waar ik alles in bij kan houden houdt ik me aanbevolen (dus aandelen in verschillende delen van de wereld maar ook opties).

In ieder geval, kwam er een mooi verschil naar voren, mijn Yahoo lijstje was alleen maar groen, terwijl dezelfde portefeuille op IEX toch ook wel wat rood liet zien. Rara hoe kan dat. Wel het antwoord is simpel en onthutsend, de site van Yahoo redeneert vanuit de currency van het aandeel en al mijn Amerikaanse stukken zijn keurig gestegen en staan dus op winst. Echter IEX rekent de koers om, zowel bij koop als bij waardering naar mijn base currency (EUR) en dus ondanks dat mijn Amerikaanse aandelen zijn gestegen is de dollar harder gedaald en sta ik dus op verlies. Deze laatste benadering is eigenlijk het beste want uiteindelijk heb ik euro’s nodig (zolang de euro blijft bestaan trouwens :-) )
Nu zit ik in aandelen voor een langere termijn en betekent dit eigenlijk dat de Amerikaanse aandelen ondanks de stijging voor mij dus nog steeds goedkoop zijn (of ik heb ze te duur gekocht…)

Echter Fool.com kopt vandaag ‘Buffett warns the dollar will decline’ , oftewel het blijven drukken van geld door de Amerikaanse overheid moet wel gaan leiden tot een lagere waarde van de Dollar. Buffet zegt daarmee rekening houdend je niet moet kijken naar Amerikaanse obligaties, en het is een goed idee te investeren in aandelen van de exporteurs van Amerika (bijv. Cisco). Das leuk voor een Amerikaanse belegger, maar ondanks dat die aandelen meer potentie hebben om te stijgen, noteren ze nog steeds in een Dollar die voor mij (als euro belegger) in waarde daalt.

Wat is wijsheid, voorlopig om de aandelen te houden, en wat beter de koers van de dollar te volgen.

Labels: , , , , , ,