Mijn Florijn

maandag, januari 04, 2010

Intelligent Investor

Geïnspireerd door Buffet en verwijzingen naar het boek, maar begonnen aan deze pil van de leermeester van Warren Buffet: Benjamin Graham. Ondanks dat het al een oudje is (veel voorbeelden spelen rond 1970) zijn er wel degelijk goede lessen te leren uit het boek. Echter ik krijg toch naar het einde van het boek steeds meer de indruk dat mij wordt ontraden om te beleggen. Nu is het wellicht verstandig om het degelijke, wellicht saaie en met grondige analyse te doen. En het is waar dat de markt je een prijs geeft, maar jezelf moet bepalen of je een goede koop doet. Maar ik heb beleggen ook als hobby, en saai en hobby’s gaan niet samen.

Ook volgens Graham doe ik het bijna goed, het grootste gedeelte van mijn beleggingen (huis en spaarrekeningen niet eens mee gerekend) gaan via maandelijks koop in beleggingsfondsen met een 50-50 verdeling in aandelen en obligaties. Nu prefereert Graham (index)trackers , maar ala. Maar voor mijn hobby stoei ik toch met aandelen en hier en daar een optie. Maar dat doe ik dan niet grondig genoeg aangezien ik te weinig naar de cijfertjes kijk.

Nu ben ik minder gecharmeerd van de gok aandelen als Spyker en nu ook Innoconcepts en volg de meester braaf om daar maar uit de buurt te blijven. Maar het feit dat ik Philips gekocht heb toen de eerste klappen naar beneden kwamen (oktober 2008, rond 15,50 EUR), was wellicht te vroeg ( is nog onder de 11 eur geweest). Ik heb het gedaan op basis dat de vermogens positie goed was (alle verkopen en afstoting van deelnemingen, LGDisplay, TMC etc.) en er dus wel een toekomst is voor het aandeel. Nu lijkt het een goede koop te zijn geweest (breekt door 20 EUR), echter ik heb het niet met cijfers beargumenteerd. Graham had liever gezien dat ik de jaarverslagen en ratios ook had bekeken om te kijken wat echt een goede prijs is. Toch maar wat meer huiswerk makenen minder vertrouwen op de contraire belegging van Pring alleen.

Labels: , , , , , ,